Bevægelse og mental sundhed

Vi har alle prøvet det på et eller andet tidspunkt i vores liv: At lave noget fysisk aktivt, som gjorde, at vi følte os glade, tilfredse og afslappede. Følelsen af at være nedtrykt og mangle energi er blevet mindre eller er forsvundet. Vrede og ærgrelse er måske blevet mindsket. Livet føles måske lige pludselig ikke så anstrengt, uretfærdigt og trist, og du får større selvtilfredshed. Fysisk aktivitet giver kort sagt en gladere og stærkere dig – ikke kun fysisk, men også psykisk. Faktisk kan fysisk aktivitet på længere sigt forebygge følelsen af at blive stresset, angst, og deprimeret.

”Jeg fik solen i ryggen, da jeg gik der på landevejen mellem markerne med hunden i snor. Jeg vendte mig om, kiggede op mod solen, tog en dyb indånding og fik en fuldstændig fantastisk selvtilfredshedsfølelse; jeg var glad, lykkelig og fuldstændig afslappet.” Citat: Michelle Jensen

Du burde slet ikke være i tvivl, om du skal lave fysisk aktivitet – din krop vil takke dig både fysisk og psykisk. Men hvad skal jeg så lave af fysisk aktivitet? Svaret er faktisk kort og simpelt: Det, der gør dig glad, og det som, du synes, er sjovt. Hvis det skal blive en vane for dig, bliver du nødt til at lave noget, du godt kan lide, så det ikke bliver en sur pligt. Ved du ikke, hvad du godt kan lide at lave endnu, så prøv dig frem. Prøv forskellige ting af. Dette er desuden også rigtig sundt for din psyke, fordi du kommer ud af din komfortzone og prøver nye ting af.

Hvordan kan fysisk aktivitet øge mental sundhed?
Når vi laver noget aktivt – f.eks. løber, svømmer, styrketræner, har sex eller tager trapperne, noget, der får pulsen op – sker der flere kemiske processer i hjernen, som har gavnlig indflydelse. Der frigives kortisol og adrenalin (stresshormoner) fra binyrerne, som i en kort periode er godt for os, fordi det brænder hormoner af og f.eks. hjælper med sårheling. Men over en længere periode er det ikke hensigtsmæssigt at være i ”stresstilstand” og producere for meget kortisol. På sigt kan dette nemlig føre til alvorlig stress, fordi vi ikke husker at slappe af, få ro, luftet hjernen og gjort noget, der gør os glade.

Desuden øges produktionen af signalstoffer såsom dopamin og serotonin også, når vi er fysisk aktive, og der udskilles endorfiner. Disse hormoner kaldes kroppens naturlige ”lykkepiller”, da det er dem, der sørger for, at vi føler os glade, lykkelige, værdsatte og fuld af energi. Netop derfor kan fysisk aktivitet forebygge stress, angst og depression. Ingen mennesker er ens, og derfor har vi også forskellig tolerance for, hvor meget vi kan klare, før vi oplever at blive stressede. Lige meget hvad kan vi øge denne tolerance ved at være fysisk aktive.

Din sundhed øges generelt
Udover, at det forbedrer din psyke, øger det også din sundhed og helbredstilstand, idet knogler, led, muskler og hjerte styrkes. Reaktionstider nedsættes, blodtrykket sænkes, balanceevne og kondition bliver bedre, hvilket betyder, at du kan klare mere uden at blive forpustet. Risikoen for at få sygdomme bliver i det hele taget mindskes.

Det kunne f.eks. være, styrketræning, dans, løbeture, ridning, crossfit, udendørs træning, hold i fitnesscenteret, svømning, boksning, yoga, fodbold, dans og mange andre sportsgrene.

Alvorlig, langvarig stress og fysisk aktivitet
Hvis du er alvorligt, langvarigt stresset, skal du ikke lave hård fysisk aktivitet, hvor du får pulsen op. Din krop, dit nervesystem og dit hoved har brug for hvile og ro. Er du alvorligt stresset kan du begynde på mild bevægelse som f.eks. gå-cykelture, blid yoga og meditation. Dette kan være med til at genopbygge dit nervesystem samt at gøre dig glad og give dig energi og lysten tilbage. Husk på, at Rom ikke bliver bygget på en dag. Måske er første skridt bare, at du sætter dig ud i solen, går ned for enden af vejen eller lægger dig ned på gulvet og laver vejrtrækningsøvelser. Det er en start, og det er en forbedring – på vej ud af stressen. Husk på, du er mega sej, en kæmpe fighter, en vinder og du ikke er alene.

Dette indlæg er oprindeligt skrevet til stressforeningens hjemmeside.