Intuitiv spisning

 
Det her var min morgenmad i dag, og den blev spist kl. 10, fordi det var der, jeg var sulten, og det jeg havde lyst til.
 
Vi lever i et samfund med utrolig mange udskrevne indforstående regler. Fx om hvornår vi skal spise vores måltider, og hvad der høre til hvornår. Fx er det “normalt” at spise morgenmad inden du tager på arbejde og spise forkost i din frokostpause. Ligesom det er “normalt” at spise yoghurt til morgenmad, men ikke til frokost. Eller du har måske som barn, altid fået at vide, at du skulle spise op?
 
Men hvem siger det engetlig? Hvem bestemmer, hvad vi skal spise?
 
Vi lever i et samfund, hvor der er lukket ned for intuition og åbnet op for; vi gør, som vi plejer/altid har gjort, eller det de andre gør. Men det er helt naturligt!
 
For vi er flokdyr. Vi vil gerne være en del af “noget”. Vi er afhængige af sociale kontekster, for at leve.
 
Desværre kan disse regler spænde ben for os selv. Men heldigvis kan vi udfordrer dem, for de er jo ikke bestemt med lov, og giver ikke nødvendigvis mening.
 
Det er noget af det, jeg blandt andet hjælper mine klienter med. Så de lære at spise, det de har lyst til, når de har lyst til det, og stopper, når de er mætte, også selvom der er en mundfuld tilbage. Samt de lære at kende forskel på fysisk sult vs. psykisk sult.

Intuitiv spisning, er en måde at lærer det på. Det går ud på, at du for hver mundfuld virkelig kigger på den, hvordan ser den ud? hvordan dufter den? Så tager du den i munden. Hvordan smager den? På den måde kommer alle dine sanser på arbejde, og du bliver sensorisk mæt oven i almindelig mæthed. Du spiser langsommere, du spiser på lyst, samt mæthed. Og det bedste af det hele der er færre regler og lavere barriere.  Fordi du rent faktisk kan leve op til det, og derved ikke ender med at slå dig selv i hovedet.

Men det kræver tålmodighed og tillid. Tillid til din krops signaler, og at den nok skal fortælle dig sandheden.

Men samtidig kan det gavne dig, i mange hensigter; det kan hjælpe dig med at holde vægten, stoppe med overspisninger, og følelsesmæssig spisning, netop fordi der ikke er regler og høje barriere. Men bemærk dette er kun et af mange værktøjer, og det kan ikke stå alene. Slet ikke hvis du har det skidt psykisk, og bruger maden som løsning.

Leave a Reply

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

You may use these HTML tags and attributes:

<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>